'De kracht van het samenzijn'
Coaching op Maat
Omdat ieder kind en iedere hulpvraag verschillend is, bied ik een coachtraject aan dat op maat wordt samengesteld. Ik stem de interventies af op de interesses van het kind in combinatie met de leeftijd en de hulpvraag. De sessies zijn afwisselend en laagdrempelig voor kinderen. Er worden leuke dingen gedaan terwijl ondertussen over lastige onderwerpen wordt gesproken.
Ouders worden betrokken bij de coaching om een hoger rendement te kunnen behalen. Een goede afstemming en samenwerking tussen coach en ouders is veelal extra helpend voor het kind. Het aantal sessies wordt in overleg met ouders besproken. Over het algemeen is minimaal vier sessies wenselijk gezien het opbouwen van een veilige en goede coach-kind relatie.
Naast individuele coaching bied ik een aantal andere vormen van ondersteuning aan. Onderstaand een opsomming met een korte omschrijving. Meer informatie kan uiteraard opgevraagd worden.
KIES
KIES (Kinderen In Echtscheiding Situatie) is een preventief- en hulpverleningsprogramma voor kinderen in een echtscheidingssituatie. Door middel van spel, creatieve werkvormen en gesprek doorlopen kinderen een speciaal voor hen ontwikkeld programma over het proces van de scheiding. Kinderen leren beter om te gaan met de soms verwarrende situatie waarin zij verkeren en gevoelens beter te begrijpen en verwerken. In principe gaat het om 8 bijeenkomsten van 1 uur die onder schooltijd kunnen plaatsvinden of bij mij in de praktijk. Ook is het mogelijk om de KIES samen met broer/zus te volgen.
Effecten van KIES:
- het verbetert de communicatie met ouders
- het verbetert het gevoel van welzijn van het kind
- het laat het kind de scheiding beter te begrijpen
- ouders en kinderen weten beter wat te doen als er problemen zijn
- het kind heeft frequenter contact met vader/ moeder
Het traject van KIES is ook mogelijk voor kinderen die in een pleeggezin wonen. Dit is een soortgelijk, maar aangepast traject. Het heet geen KIES maar KIP (Kinderen In Pleegzorg).
Words and Pictures
Soms maken kinderen veel mee in hun leven en is het voor hen niet duidelijk hoe gebeurtenissen zijn verlopen. En/ of er wordt richting het kind verschillende versies uitgelegd gebaseerd op ieder zijn eigen beleving. Dit kan verwarrend zijn waardoor het kind vast kan lopen in zijn of haar ontwikkeling. Het op papier zetten van het levensverhaal met daarbij tekeningen die de woorden versterken, is een mooi middel om het kind meer duidelijkheid te geven. Als een kind weet hoe het zit, ontstaat er ook ruimte voor het voelen en uiten van emoties, voor begrip, rust, loslaten, acceptatie, etc.
Het maken van Words and Pictures is een intensief proces dat redelijk veel tijd kost. Het is wenselijk dat beide ouders meewerken aan het verhaal en dat dit door hen beiden gedragen kan worden. Dit houdt in dat er 1 verhaal ontstaat waar ouders achter kunnen staan en dat het kind te horen krijgt. Verschillen van beleving worden echter wel benoemd, maar de toon in het verhaal is respectvol zodat het kind naar beide ouders loyaal kan zijn en blijven.
Het is een meerwaarde als ik samen met het kind aan de slag kan gaan met de tekeningen. Het verslag wordt stukje voor stukje besproken. Daarna maakt het kind een passende tekening. Op deze manier wordt de Words and Pictures echt zijn of haar document. Het is een heel proces waarbij zorgvuldig wordt stilgestaan bij hoe een en ander is gelopen. Maar ook aandacht voor beleving en emoties: wat roept het verhaal bij het kind op?